צפירת הרגעה מדומה

דרגו את הכתבה!

לאחרונה, נודע כי כל התחזיות הנוגעות לעליית מחירי כלי הרכב ה"נקיים" נדחו. בלית ברירה התרחיש הוא של מגמת עלייה: עלייה במחירי כלי הרכב, ועמה עלייה במחירי הליסינג. גם אם מנסים בשלב זה להרגיע אותנו. צפירת ההרגעה איננה אמיתית.

נכתב על ידי אבי הורוביץ

לפני מספר חודשים הודיע האוצר כי מחירי כלי הרכב יעלו בתחילת 2013. העלייה הצפויה היתה צריכה להתבצע כך, שבאופן כללי מחירי כלי הרכב המשפחתיים יתייצבו סביב ה- 130 אלף ₪, מחירי כלי הרכב הקטנים יעלו ומחירי הדיזל יעלו בכ- 9,000 ₪.

האוצר הודיע כי בכוונתו לשנות את מרכיבי המיסוי הירוק, שכפועל יוצא יבוטלו הטבות המיסוי הקיימות על כלי הרכב הבלתי מזהמים. התכנית הייתה כי בתחילת השנה יחול השינוי ועימו הגדלת הכנסות המדינה.
בעקבות כך, כתבתי את תחזית ענף הרכב והליסינג לשנת 2013

לאחרונה התפרסמה החלטה כי העניין נדחה. הסיבה היא פוליטית, והיא בוודאי תשתנה לאחר הבחירות. ב- 15 לחודש אוקטובר פורסם בגלובס כי המיסוי הירוק והשלכותיו, יידחו עד לאחר הבחירות.

אבי הורוביץ

עליות מחירי הרכב – בועז סופר אתר "אוטו"

הצורך בהעלאת המחירים נובע מהגרעון שנוצר בתקציב המדינה עוד לפני המלחמה האחרונה. המלחמה האחרונה אף הגדילה אותו ויצרה לחץ נוסף. יחד עם זאת, בעקבות ההכרזה על הקדמת הבחירות, החליט השר לאיכות הסביבה שלא להירתם לדרישת האוצר. השר ארדן, החליט להציב, לכאורה, תנאים על מנת לדחות את הקץ. אבל כפי שכתב אחד מהעיתונאים שעסקו בכך, והשתמש בדימוי הזכור מהטירונות בצבא: "לכל שבת יש מוצאי שבת". "מוצאי השבת" תהיה מיד לאחר הבחירות והתייצבות הממשלה.

הסיבה לעליית המחירים הצפויה
הגרעון בתקציב המדינה איננו סוד. מדובר בגרעון בהיקף של למעלה מ- 14 מיליארד ₪ (עוד לפני תוספת ההוצאות במלחמה האחרונה), וכלכלני האוצר מחפשים את כל הדרכים על מנת לממן גרעון זה.

ענף הרכב משמש ככספומט עבור האוצר, מהסיבה לפיה ענף כלי הרכב הוא כה גדול בארץ, עד כי הוא מממן נתח גדול מאוד מהכנסות המדינה וכל שינוי, קטן ככל שיהיה יכול להכניס מאות מליונים לתקציב הגרעוני. למעשה, הערכה זהירה מדברת על כך, שענף כלי הרכב מכניס לקופת המדינה כמעט 50 מיליארד ₪ לשנה. מדובר בתרומה רבה וגדולה לעין שיעור מכל תחום פעילות אחר בארץ. חמישית מהכנסות המדינה מענף הרכב.

ענף כלי הרכב בישראל לרבות המיסוי הישיר והעקיף על כלי הרכב, על השימוש בהם והן ועל הדלק, מכניסים למדינה סכומים כה ניכרים, שכל שינוי קל, יכול להשפיע באופן ניכר על הגירעון התקציבי. את זה מבינים באוצר, ולכן הופכים את הענף לכלי "מניב" בר סחיטה ללא גבולות.

מה עושים וכיצד נערכים
השאלה הראשונה שעולה מתוך המידע המצוי בידי הציבור בדבר עלייה צפויה במחירי כלי הרכב היא האם לרכוש כבר עכשיו מכונית חדשה, או האם להמתין ל-2013.

כך גם עולה השאלה לגבי עסקות הליסינג. האם להקדים ביצוען לפני סוף השנה או האם יש זמן ולדחות הביצוע לשנה הבאה.

התלבטות לא פשוטה אשר באה לידי ביטוי על רקע מבצעי היבואנים. כיום, לפני סוף השנה ניתן לרכוש כלי רכב חדשים במחירים הנמוכים באלפי שקלים, לעומת מחירי המחירון. היבואנים, כמו בכל שנה, מציעים את מרכולתם בתנאים מפליגים ומוזילים את כלי הרכב לצרכנים.

בהתייחס לשיקולי הרכישה יש להביא בחשבון את מבצעי האפס קילומטרים המוצעים ע"י חברות הליסינג השונות, וכן את ההשלכות של מכירת כלי רכב "במבצעים" על שחיקת מחירי המשומשות. התייחסנו לכך וכתבנו כי כדאי להמתין.

מאחר ורק לאחר החגים באה ההודעה בדבר הקדמת מועד הבחירות, כל התחזית השתבשה. ברגע זה ההנחה היא כי לא יתרחשו שינויים בתחום המיסוי לפני הבחירות, אף כי ייתכן כי תהיינה אי אילו עליות מחירים קלות בגלל שהתאמות מטבע. ההשפעה שלהם תהיה קטנה.

כל הבעיה תעמוד על הפרק בתקופה שלאחר הקמת הממשלה החדשה, קרי- בסביבות תחילת חודש מרץ 2013. רק אז יתמודדו השרים הרלוונטיים בשורש בעיית מימון הגירעון התקציבי. ומה קל יותר מאשר להעלות את המסים ?

אבי הורוביץ

אבי הורוביץ – כלי רכב חדשים

רכישת כלי רכב חדשים וליסינג פרטי
קיים הבדל בין רכישה בסוף שנה, לבין רכישה בתחילת שנה. בעוד בסוף השנה ניתן ליהנות מהנחות מפליגות אותם מעניקים היבואנים עצמם, הרי בשנה הבאה, רישום הרכב יהיה כחדש יותר אבל ההנחה נמוכה אף היא.

בשנת 2013, צפויה לחול מהפכה שלמה בתחום מכירת כלי הרכב חדשים ע"י משווקים של כלי רכב חדשים. מהפכה זו תוזיל באופן משמעותי את כלי הרכב לצרכנים על חשבון ההנחות אותן מקבלות חברות הליסינג. יחד עם זאת, ההנחה תהיה השוואתית למחיר המחירון. אם המחירון ישקף עלייה גם כלי הרכב שיימכר באמצעותם יעלה. בתקופה קצרה שבין תחילת השנה עד לתקופת התייצבות הממשלה, הינה חלון של הזמנות לרכוש כלי רכב חדש.

חידוש וביצוע עסקות ליסינג
כפי שציינתי בתחזית לשנת 2013, ההנחה היא כי יש להיערך להחליף עד לחודש מרץ את צי הרכב שאמור להיות מוחלף לפחות עד סוף שנה זו. יש חשיבות להבין עד כמה עניין זה משמעותי בעיקר על רקע הערכתי כי ענף הרכב הוא שוק רווי וההשלכות הנובעות מכך.

העלייה הצפויה במחירי הליסינג, אשר תבוא לידי ביטוי כפועל יוצא מעלייה המחירים הרשמית, תשפיע לאורך זמן על עלות עסקות הליסינג.

אבי הורוביץ– יועץ ליסינג
הכותב יזם את פעילות הליסינג התפעולי בישראל ומשמש כיועץ
טל: 050-5332449
Horowitz.advisors@gmail.com

פורסם בקטגוריה שוק הרכב, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובה אחת על צפירת הרגעה מדומה

  1. מאת שמעון‏:

    נהנתי מאוד לקרוא את המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים