רכב חשמלי או היברידי

דרגו את הכתבה!

בשבוע שעבר פורסם כי שי אגסי, מנכ"ל בטר פלייס, הודח מתפקידו על ידי דירקטוריון החברה. על פי הפרסומים, הסיבה להדחה נובעת  מחוסר הצלחה בשיווק כלי הרכב החשמליים המוצעים על ידם. אנו נבחן מהן הסיבות לניסיונות החוזרים ונשנים לייצור ושיווק של כלי רכב החשמליים, ומהן הסיבות בעטיין קליטה מסיבית של כלי רכב אלה איננה מצליחה בשלב זה.

מאת: אבי הורוביץ

רקע

המודעות לסביבה וניצול המשאבים הטבעיים ליצירת אנרגיה הביאו את יצרני המכוניות לחשוב על חלופות למכוניות הרגילות עם מנוע שריפה פנימי (הפועל על בנזין). הבעיה העיקרית היא זיהום מחד, וחסכון מאידך.

לצורך הענקת פתרון המשלב בין השניים, התמקד הפתרון בשתי החלופות חשובות שפיתוחן התפתח בשנים האחרונות: רכב חשמלי ורכב היברידי. שתי חלופות אלה תורמות לפחות פליטת גזי חממה ולזיהום אוויר, שורפות פחות דלק ונחשבות נקיות ו"ירוקות" יותר.

אבי הורוביץ

מסיים את תפקידו בבטר פלייס

גם המשרד להגנת הסביבה ורשות המסים מבינים עד כמה כלי רכב אלה חסכוניים ו"נקיים" ועל כן מעודדים את גובה המס המוטל עליהם. לא מדובר רק בגובה מס הקנייה אלא גם גובה חיוב שווי השימוש. אפילו העדכון הצפוי (בינואר 2013) במיסוי הירוק לא מתכוון לערוך שינויים לגבי כלי רכב אלה.

מהו הרכב החשמלי

בויקפידיה מוגדר כלי רכב זה כדלקמן: "רכב חשמלי מונע מצבר הוא סוג של רכב חשמלי שבו משתמשים באנרגיה כימית האצורה בחבילת מצברים נטענים. המצבר הנפוץ כיום לשימוש ברכבים חשמליים מבוסס על סוללת ליתיום-יון (lithium ion) . ההספק הנחוץ עבור רכב חשמלי מונע מצבר מתקבל מהמנוע החשמלי בלבד, כך שברכב זה אין צורך במנוע בעירה פנימית,  במיכל דלק או בתא דלק."

יתרונותיו  התאורטיים של הרכב החשמלי הם רבים לא רק כרכב חסכוני. כלי רכב אלה אינם מייצרים זיהום, אינם מרעישים ונוחים לנהיגה.

התפיסה העסקית של בטר פלייס

החלום העסקי של בטר פלייס מבוסס על הרעיון העיקרי של החלפת סוללות כמרכיב עיקרי  בהענקת שירות מתמשך. תמורת הענקת שירות זה תהנה מהכנסות שוטפות על פני תקופת השימוש (בדומה לחברות הסלולרי). מדובר בתפיסה עסקית השונה מכלל כלי הרכב החשמליים האחרים בכך שהסוללה בבסיס העניין, מוחלפת ולא רק נטענת. ההחלפה תתבצע במרכזי שירות שאמורים להיות ממוקמים בכל רחבי המדינה.

מה הבעיה עם הרכב החשמלי

לכאורה מדובר ברכב שכולו יתרונות. מהי הסיבה אם כך לאי חדירתו לשוק? ראשית נדון ב"בטר פלייס": בגלובס פורסם כי "בטר פלייס מסרבת להתניע"  לא מזמן עסקנו בנושא בטור מיוחד בו הסברנו מדוע מהצד הכלכלי אין כדאיות לשימוש בכלי רכב זה. אבל הסיבה העיקרית היא סיבה הנעוצה בבסיס החזון העסקי של החברה: הצורך בהחלפת הסוללות כל כ-100 ק"מ גוזל זמן.

החלפת סוללה גוזלת כ- 10 דקות, ועל כן, נסיעה של 200 ק"מ תחייב עצירה והחלפת 2 סוללות. הזמן שהנהג יהיה צריך להשקיע בכך הוא 20 דקות, ולרבים מדובר בהכבדה בלתי נסבלת.

אבי הורוביץ

הבעיה השנייה היא המחיר. ראשית נבחרה מכונית יקרה. נכון שהרנו פלואנס, היה נפוץ ונחשב כאיכותי. יחד עם זאת, מחירו הבסיסי הגבוה, אינו מאפשר רכישתו על ידי צרכנים המחפשים חיסכון. והרי הם אלה קהל היעד.

גם מחיר השירות גבוה. נקבע כי הצרכן ישלם 65 אג' לכל ק"מ תמורת קבלת שירות מקיף של מילוי הסוללה והחלפתה. אין מדובר בשירות המתייחס לכלי הרכב עצמו. וכאן טמונה הבעיה: בטר פלייס כרכה עצמה בכלי רכב המוצע בליסינג במחיר גבוה. התוצאה מחיר שאינו משתלם לצרכני הליסינג ומונע החדרתו לשוק הישראלי.

כלי הרכב החשמליים האחרים:

רוב יצרניות כלי הרכב מנסות לייצר גם כלי רכב חשמליים. עד כה ההצלחה אינה מאירה פנים בעיקר בגלל העלויות הגבוהות. הערכה מקובלת היא כי אנו נמצאים על "הסף": אם יצליחו לייצר כלי רכב זולים, עם צריכת חשמל ארוכה, ייהנה העולם מכלי רכב "נקיים" וחסכוניים. לזה אנו ממתינים.

על רכב היברידי :

כלי רכב היברידי המשלב מנוע חשמלי עם מנוע שריפה פנימי. שילוב בין סוללה נטענת למנוע רגיל מאפשר נסיעה חלקה ללא עצירות לצורך הטענה. כמו ברכב החשמלי מדובר בסוללה נטענת, אבל במקום החלפתה (בטר פלייס), מדובר בטעינה ללא מקור חיצוני ובחלק אחר בטעינה נוספת מרשת החשמל. הסוללות נטענות באמצעות השיטה של "שחזור אנרגיית בלימה".

אבי הורוביץ

המנוע החשמלי עוזר גם בחסכון בדלק ומגדיל את הספק המנוע. היתרון הגדול של רכב היברידי נכון להיום הוא שכאשר המצברים מתרוקנים חוזר הרכב לפעול על המנוע הרגיל בלבד ומצב זה אינו מצריך עצירות ארוכות להטענת הרכב בחשמל.

המיסוי  על כלי רכב חשמליים והיברידיים:

מדינת ישראל ידועה כ"הפכפכת המיסוי" בכל העולם הנאור. בתחום המיסוי על כלי הרכב, הדלק ושווי השימוש, יד האוצר קלה על ההדק, וקיימת נטייה להכביד במקומות בלתי צפויים.

לכן, קשה להאריך כדאיות שימוש במוצר "ייחודי". כך היה בתחום הדיזל, וכך יהיה בתחום כלי הרכב ההיברידיים והמכוניות החשמליות.

לפני מספר חודשים פרסמה רשות המסים את תוכנית המיסוי על כלי רכב חשמליים והיברידיים:  תחת הכותרת "קחו אוויר (נקי): התייקרות ההיברידי תדחה בשנה" התוצאה הצפויה היא כי בתוך מספר שנים יושווה המיסוי על כל כלי הרכב והעידוד שניתן לכלי רכב חסכוניים ונקיים ייעלם. ההנחות תבואנה לידי ביטוי ב"מיסוי הירוק" שיקבע באותו מועד.

היעדר יכולת חיזוי של משרד האוצר איננה בלתי הגיונית. בשנים אלה מתקיימים ניסיונות לא מעטים לייצור סוגי כלי רכב היברידיים שייתכן ויהיו גם זולים וגם יעילים. על זה בונה רשות המסים, ובהתאם תיקבע את גובה העידוד שיהנו היבואנים ועימם אולי גם הצרכנים.

לסיכום :

בעת עריכת הבדיקה בין רכב היברידי לרכב חשמלי יש להבין היתרונות מחד ובה בעת את החסרונות מאידך. אין ספק, שכל עוד חברות הליסינג אינן רוכשות לצרכיי שיווק כלי רכב אלה, הם לא ייקלטו.

לצורך בחינת הכדאיות בשימוש עסקי יש להבין את העלויות מול התועלת (ועל כך התייחסנו ארוכות) ולכך יש צורך בהבנה יותר מקצועית.

אבי הורוביץ– יועץ ליסינג

טל: 050-5332449

הכותב יזם את פעילות הליסינג התפעולי בישראל ומשמש כיועץ

פורסם בקטגוריה אבי הורביץ, עם התגים , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובה אחת על רכב חשמלי או היברידי

  1. מאת סמי‏:

    תמיד אהבתי את ההיברדי, אך אני שוקל לעבור לחשמלי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים